Fra Musikkfesten i Bergen 1898 (Foto fra Universitetet i Bergen).

torsdag 25. november 2010

Nytt orkesterarrangement fra Johan Svendsens hånd


Et hittil ukjent orkesterarrangement fra Johan Svendsens hånd er funnet i Nasjonalbibliotekets musikksamling. Det dreier seg om en “Festmarsch” av den norsk-svenske diplomaten Frederik Georg Knut Due (1833–1906). Dues opprinnelige komposisjon er ikke bevart (det kan for eksempel ha dreid seg om et pianostykke). Svendsens har datert sitt arrangement januar 1882.

2 kommentarer:

  1. Musikksamlingen har flere uregistrerte komposisjoner av Frederik Due i samlingen, og det er en mulighet for at festmarsjen i sin opprinnelige form kan ligge der. Det skal vi prøve å finne ut av.

    SvarSlett
  2. Så gledeleg at det har dukka opp eit Svendsen-manuskript vi ikkje har visst om!

    I september 1881 skreiv JS eit brev til Due om denne marsjen (sjå nedanfor):

    Beste helsing,
    Bjarte Engeset

    --

    Deres Exellence!

    Marschen har jeg gandske
    rigtig modtaget. Brevet,
    som fulgte med forstod
    jeg saaledes at De strax
    vilde komme hid, og
    derfor skrev jeg ikke.
    Jeg vil naturligvis
    gjerne instrumentere
    den, men maa först tale
    med Dem om nogle
    smaa Forandringer,
    som jeg anser for hel-
    dige. Desuden maa

    jeg vide hva Slags Or-
    chester De har tænkt
    Dem.
    Jeg vil endnu
    nogle Gange gjennem-
    læse Marschen, saa at
    jeg, naar De kommer
    hid, er fuldsteændig paa
    det Rene med Hensyn
    til hvad jeg tænker at
    foreslaa; naar ssa Vi
    ere eninge derom, skal
    instrumenteringen snart
    være gjort.
    I det jeg tillader mig
    at fremföre mine
    ærbödigste Hilsener til
    Deres Hustru og til
    Fru Overhofmesterinden
    tegner jeg
    Deres Exellences
    ærbödige
    JSVendsen

    Christiania 5 Sep. 1881.

    SvarSlett